Cand incepe postul Crăciunului
doi, trei feciori din sat (numiti in continuare "Căpelii dubei"),
cauta o locatie unde sa isi poata repeta colindele.
Aceasta nu era, asa cum mai nou se
obișnuiește in sat, la unul dintre Căpeli acasă, ci într-o alta locație, de
multe ori fiind preferati oamenii saraci dar deosebit de primitori, iar aceștia
se numeau "Gazde".
Ei erau plătiți pentru aceasta
gazduire de catre Căpelii dubei, dar suma era cam mai întotdeauna doar una
simbolica, reprezentata ori de bani ori de produsele pe care le vor primi
feciorii dubei de prin sat si anume colaci, carnati sau tuica.
Pe toata perioada postului de
Craciun, toti feciorii satului se intalneau la Gazda, unde colindau pana noaptea tarziu, beau
tuica fiarta si dezbateau fiecare vers din colinda. Uneori se contraziceau
chiar destul de zgomotos, in legatura cu ordinea versurilor dintr-o colinda,
asezarea cuvintelor in vers si cate si mai cate dezbateri pe marginea
colindelor si nu numai.
La aceste "repetitii la
dube" participau si batrani din sat, atrasi de aerul sarbatoresc dar si de
mirosul de tuica fiarta care era omniprezent. Ei erau cei care faceau
corectiile atunci cand se "derapa" in colinda, aceasta trebuind
întotdeauna sa respecte întocmai varianta originala.
Erau feciori care erau la oi sau
la vaci in aceasta perioada si nu coborau in sat decat atunci cand se facea
prea frig si nu se mai putea dormi in colibele de pe deal. Acestia se intalneau
pe dealuri si colindau seara pe la colibe, fiind si ei ajutati in invatarea
(sau de multe ori doar in reamintirea colindelor) de catre cei mai in varsta.
Tot Căpeli erau cei care tocmeau
muzica, cea care ii insotea pe colindatori prin sat, muzicantii fiind cam mai
intotdeauna locuitori ai satului. Acestia cantau si la "Jocul
dubelor" organizat de dubasi, dar despre acesta vom vorbi altădată mai pe
larg.
Dale’n gazda
(Domnului doamne)
Dale’n gazda ‘cest domn
bun
‘Cest domn bun, boier batran.
Ia bun gandu si-o gandit
Mandra masa si-o gatit.
Mandra masa de matasa
Dar pe masa sunt
prinoase
Sunt prinoase mari
frumoase
S-o cupa-i de vin pe
masa.
P’inga masa scaun este
Si pe scaun cine-mi
sade?
Sade-mi zau si Dumnezau
Langa zau si Dumnezau
Sade Craciun cel batran.
Langa Craciun cel batran
Sade Ion Sant-Ion.
Langa Ion Sant-Ion
Sade gazda ‘cest domn
bun.
Cu-n pahar galben in
mana
Si ’nchina la Dumnezeu.
Domnu bine-i multumea
Si din cear asa-i graia:
-Dale’n gazda’cest domn
bun
‘Cest domn bun Boier
batran
Vinde-mi mie acest pahar
Ori mi-l vinde ori mi-l
schimba
Ori din pret mi-l
pretuieste
Ori din bani mi-l
cumpeneste
Ori din dar mi-l
daruieste.
Dale-n gazda ‘cest domn
bun
‘Cest domn bun boier
batran
El din cear asa-i graia:
-Fi’ mi-ai doamne
iertator
Iertator si crezator
Nu-i paharu vanzator.
Nici sa-l vand si nici
sa-l schimb
Nici din pret sa-l
pretuiesc
Nici din bani sa-l
cumpenesc
Nici din dar sa-l
daruiesc.
Ca mi dar de la nanas
De mic fiu ma botezas
Tare-n cruce ma jurasi
Tare-n cruce de mar
dulce.
Si s-or dus pe d’oaspeti
buni
Sa-i dospesc si sa-i
petrec
Pe sub poala cerului
Pana’n poarta raiului
Unde-i loc de hodineala
Si scaun de-a judecare
Cruce-n casa cruce-n
masa
Sa fii gazda sanatoasa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu