Tragerea lui HOREA

Tragerea lui HOREA

Despre TISA

TISA, Hunedoara, Romania
• Prima atestare documentara a satului Tisa datează din anul 1491 iar denumirea in forma scrisa era "THYSA". • Una dintre cele mai importante îndeletniciri ale tisenilor era plutăritul, constituind o importanta sursa de venituri. • Aflata pe malul stang al Muresului, biserica strajuieste de aproape 200 de ani deasupra satului. Ea a fost construita initial in anul 1748 in localitatea Chelmac din judetul Arad de unde a fost cumparata de catre locuitorii satui Tisa. • Vechea biserica purtand hramul „Pogorarea sfantului duh” a fost la randul ei donata de locuitorii satului Tisa celor din satul Abucea, localitate aflata la doar 8 km distanta. • Transportul bisericii din Chelmac spre Tisa s-a facut cu pluta(pod plutitor) in jurul anului 1788 sau anterior acesta fiind anul donării vechi biserici satului Abucea. • Pictura s-a facut in anul 1793, iar pe bolta bisericii se afla scena martirajului lui Horea, desluşindu-se chipul acestuia in timp ce era tras pe roata. • Trebuie sa retinem ca transportul s-a facut dinspre aval in amonte, pe o distanta de aprox. 70 km. • Un recensamant al ungurilor din 1900 gaseste in Tisa o populatie de 947 locuitori toti romani

Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 17 noiembrie 2012

2. Colinda- "Dale'n Gazda"

Locaţia: Tisa, Hunedoara, Romania Tisa, România

Cand incepe postul Crăciunului doi, trei feciori din sat (numiti in continuare "Căpelii dubei"), cauta o locatie unde sa isi poata repeta colindele.

Aceasta nu era, asa cum mai nou se obișnuiește in sat, la unul dintre Căpeli acasă, ci într-o alta locație, de multe ori fiind preferati oamenii saraci dar deosebit de primitori, iar aceștia se numeau "Gazde".
Ei erau plătiți pentru aceasta gazduire de catre Căpelii dubei, dar suma era cam mai întotdeauna doar una simbolica, reprezentata ori de bani ori de produsele pe care le vor primi feciorii dubei de prin sat si anume colaci, carnati sau tuica.

Pe toata perioada postului de Craciun, toti feciorii satului se intalneau la Gazda, unde colindau pana noaptea tarziu, beau tuica fiarta si dezbateau fiecare vers din colinda. Uneori se contraziceau chiar destul de zgomotos, in legatura cu ordinea versurilor dintr-o colinda, asezarea cuvintelor in vers si cate si mai cate dezbateri pe marginea colindelor si nu numai.

La aceste "repetitii la dube" participau si batrani din sat, atrasi de aerul sarbatoresc dar si de mirosul de tuica fiarta care era omniprezent. Ei erau cei care faceau corectiile atunci cand se "derapa" in colinda, aceasta trebuind întotdeauna sa respecte întocmai varianta originala.

Erau feciori care erau la oi sau la vaci in aceasta perioada si nu coborau in sat decat atunci cand se facea prea frig si nu se mai putea dormi in colibele de pe deal. Acestia se intalneau pe dealuri si colindau seara pe la colibe, fiind si ei ajutati in invatarea (sau de multe ori doar in reamintirea colindelor) de catre cei mai in varsta.

Tot Căpeli erau cei care tocmeau muzica, cea care ii insotea pe colindatori prin sat, muzicantii fiind cam mai intotdeauna locuitori ai satului. Acestia cantau si la "Jocul dubelor" organizat de dubasi, dar despre acesta vom vorbi altădată mai pe larg.

Revenind la subiectul dezbatut acum "Gazda dubasilor", in seara de Ajunul Crăciunului flăcăi plecau cu colinda, dar nu înainte de ai multumi gazdei printr-o colinda dedicata in special ei.






Dale’n gazda
(Domnului doamne)

Dale’n gazda ‘cest domn bun
‘Cest domn bun, boier batran.
Ia bun gandu si-o gandit
Mandra masa si-o gatit.
Mandra masa de matasa
Dar pe masa sunt prinoase
Sunt prinoase mari frumoase
S-o cupa-i de vin pe masa.
P’inga masa scaun este
Si pe scaun cine-mi sade?
Sade-mi zau si Dumnezau
Langa zau si Dumnezau
Sade Craciun cel batran.
Langa Craciun cel batran
Sade Ion Sant-Ion.
Langa Ion Sant-Ion
Sade gazda ‘cest domn bun.
Cu-n pahar galben in mana
Si ’nchina la Dumnezeu.
Domnu bine-i multumea
Si din cear asa-i graia:

-Dale’n gazda’cest domn bun
‘Cest domn bun Boier batran
Vinde-mi mie acest pahar
Ori mi-l vinde ori mi-l schimba
Ori din pret mi-l pretuieste
Ori din bani mi-l cumpeneste
Ori din dar mi-l daruieste.

Dale-n gazda ‘cest domn bun
‘Cest domn bun boier batran
El din cear asa-i graia:

-Fi’ mi-ai doamne iertator
Iertator si crezator
Nu-i paharu vanzator.
Nici sa-l vand si nici sa-l schimb
Nici din pret sa-l pretuiesc
Nici din bani sa-l cumpenesc
Nici din dar sa-l daruiesc.
Ca mi dar de la nanas
De mic fiu ma botezas
Tare-n cruce ma jurasi
Tare-n cruce de mar dulce.

Si s-or dus pe d’oaspeti buni
Sa-i dospesc si sa-i petrec
Pe sub poala cerului
Pana’n poarta raiului
Unde-i loc de hodineala
Si scaun de-a judecare
Cruce-n casa cruce-n masa
Sa fii gazda sanatoasa.

Niciun comentariu: