Tragerea lui HOREA

Tragerea lui HOREA

Despre TISA

TISA, Hunedoara, Romania
• Prima atestare documentara a satului Tisa datează din anul 1491 iar denumirea in forma scrisa era "THYSA". • Una dintre cele mai importante îndeletniciri ale tisenilor era plutăritul, constituind o importanta sursa de venituri. • Aflata pe malul stang al Muresului, biserica strajuieste de aproape 200 de ani deasupra satului. Ea a fost construita initial in anul 1748 in localitatea Chelmac din judetul Arad de unde a fost cumparata de catre locuitorii satui Tisa. • Vechea biserica purtand hramul „Pogorarea sfantului duh” a fost la randul ei donata de locuitorii satului Tisa celor din satul Abucea, localitate aflata la doar 8 km distanta. • Transportul bisericii din Chelmac spre Tisa s-a facut cu pluta(pod plutitor) in jurul anului 1788 sau anterior acesta fiind anul donării vechi biserici satului Abucea. • Pictura s-a facut in anul 1793, iar pe bolta bisericii se afla scena martirajului lui Horea, desluşindu-se chipul acestuia in timp ce era tras pe roata. • Trebuie sa retinem ca transportul s-a facut dinspre aval in amonte, pe o distanta de aprox. 70 km. • Un recensamant al ungurilor din 1900 gaseste in Tisa o populatie de 947 locuitori toti romani

Totalul afișărilor de pagină

duminică, 18 noiembrie 2012

3. Colinda-"Pometurile"


Dupa plecarea de la Gazda, dubasii obișnuiau sa colinde pe preotul satului, care era si cel care binecuvanta ceata de colindatori cu aceasta ocazie.

Binenteles ca la o asa personalitate locala nu se putea colinda orice colinda, fiind necesara o colinda cu un continut cat mai religios. Cum multe dintre colindele tisenilor aveau continut religios nu era prea greu de gasit o astfel de colinda, dar din cate imi amintesc eu si din spusele batranilor, cel putin in ultimul secol, la preot se colinda "Colinda Pometurilor".

De multe ori în colindele vechi sunt folosite cuvinte usor transformate(ex. pometuri in colinda de fata se refera la pomi fructiferi), posibil din cauza erorilor de trasmitere din gura in gura, sau tocmai datorita vechimii textului si a limbajului folosit in vremuri stravechi.

Aceasta colinda il pune in lumina pe Sfantul Ilie, caruia ii revine misiunea de a recupera sufletele credinciosilor furate de catre Iuda(intruchiparea raului) din rai, coroana împărăteasca a lui Dumnezeu si scaunul de judecata. Binenteles ca acest lucru nu este posibil fara sprijinul Domnului care ii da acestuia puterea tunetului si a fulgerelor si il povatuieste cum sa le folosească.


Pometurile
(domnului doamne)

Prin pometuri d’inflorite
Mandre mese stau gatite.
P’inga mese scaun este
Dar pe scaun cine-mi sade
Sade-mi Zau si Dumnezau
Cu toti sfintii langa el.
Pusa-si pranzu sa-l pranzeasca
Cand mai bine pranzuiam
Lor o veste le venea
C-o tunat Iuda in rai
Ce-o fost bun tot o luat
Ce-o fost rau, rau o stricat
Dar mai tare ce-o luat
Coroana si sufletele
Si scaun de-a judecare.
Cand din rai mi le scotea
Raiu tare ‘ntuneca
Jos la iad le cobora
Frumos iadu-l lumina.

Domnu cearui graia:
-Sfintii mei si dragii mei
Care din voi s-o afla
Dupa Iuda voi sa cureti?
Nime’n lume nu s’afla
Far’de Ilie sant’Ilie
Cum el de auzea
El la domnu se ducea
Si din cear asa-i graia:
-Da-mi tu doamne tunu tau
Tunu tau si fulgerile
Dupa Iuda eu sa curg.
Domnu cearui graia:
-Ba Ilie nu ti-oi da
Ca esti tanar baietas
Vei bui si vei pieri.
Gande-as domnu ce gandea
Tunu lui ca il dadea
Tunu lui si fulgerile
Si zau bine-l invata:
-Cand de iad te’apropia
Tuna rar, fulgera des,
Ca sa vezi din iad sa iesi.

Cand tuna intaia oara
Cheile sa descheiara
Cand tuna a doua oara
Usile se descuiara
Cand tuna a treia oara
Stean de piatra’n patru crapa
Si Ilie cobora
Si coroana mi-o lua
Coroana si sufletele
Si scaun de’a judecare.

Cand din iad mi le scotea
Iadu tare’ntuneca
Sus la rai mi le scotea
Frumos raiu-l lumina.
De-atunci domnu o lasat
Crucea-i sfanta pe pamant 
Si scaun de-a judecare
Si va voi sfinti veseliti
C-o’nchinam cu sanatate.

Niciun comentariu: