Tragerea lui HOREA

Tragerea lui HOREA

Despre TISA

TISA, Hunedoara, Romania
• Prima atestare documentara a satului Tisa datează din anul 1491 iar denumirea in forma scrisa era "THYSA". • Una dintre cele mai importante îndeletniciri ale tisenilor era plutăritul, constituind o importanta sursa de venituri. • Aflata pe malul stang al Muresului, biserica strajuieste de aproape 200 de ani deasupra satului. Ea a fost construita initial in anul 1748 in localitatea Chelmac din judetul Arad de unde a fost cumparata de catre locuitorii satui Tisa. • Vechea biserica purtand hramul „Pogorarea sfantului duh” a fost la randul ei donata de locuitorii satului Tisa celor din satul Abucea, localitate aflata la doar 8 km distanta. • Transportul bisericii din Chelmac spre Tisa s-a facut cu pluta(pod plutitor) in jurul anului 1788 sau anterior acesta fiind anul donării vechi biserici satului Abucea. • Pictura s-a facut in anul 1793, iar pe bolta bisericii se afla scena martirajului lui Horea, desluşindu-se chipul acestuia in timp ce era tras pe roata. • Trebuie sa retinem ca transportul s-a facut dinspre aval in amonte, pe o distanta de aprox. 70 km. • Un recensamant al ungurilor din 1900 gaseste in Tisa o populatie de 947 locuitori toti romani

Totalul afișărilor de pagină

joi, 22 noiembrie 2012

7. Colinda- D'olfu

Locaţia: Tisa, Hunedoara, Romania Tisa, România



De fapt "d'olf" nu este alceva decat wolf = lup  in limba germana si engleza. Cred totusi ca provine din germana, asta datorita influentei austro-ungare asupra Ardealului. Consoana "D" din fata este aceeasi ca la "d'albu", d'argint", "d'abura", iar continuarea "OLF" este exact asa cum se aude cuvantul WOLF in germana.

        Nu lipsa vocabularului a facut sa fie folosit un cuvant din alta limba, ci faptul ca tot ce provenea de la asupritori era mai periculos, mai pompos si poate chiar se dorea cu asta sa se obtina si prin colinda o victorie. 

        Posibil ca atunci cand a fost creata colinda sa nu se fi ș
tiut ca Wolf-ul inseamna lup si el sa fi fost perceput doar ca o creatura deosebit de periculoasa, mai exact zmeul din mitologia populara. D'olful are trăsăturile acestuia posedând mai multe inimi si la fel ca in vechile basme, accepta lupta dreapta.

       Nu putem trece cu vederea nici asemanarea cu basmul "Praslea cel voinic si merele de aur", stiut fiind ca folclorul popular a constituit o larga sursa de inspiratie pentru culegatorii de basm.

        Personajele din colinda sunt Mirel, mandra, d'olful, fratii si cumnati, acestia din urma fiind chemati sa-l ajute pe Mirel in lupta cu D'olful.

       Cuvântul "velin" din colinda cred ca de fapt era "vant lin" dar datorita transmiterii orale a colindei s-a transformat. Eu l-am folosit "velin" fiindcă
putem oricat discuta despre asta, dar nu ne putem permite sa facem modificari asupra textelor. 

       Colinda este mai rar folosita neavand temă religioasă
colindându-se rar, pe ritmul tobelor, punand la grea incercare vocile dubasilor.  Tocmai din aceste motive unii au considerat-o printre cele mai grele colinde.
 


D'olfu
( ioi domnului doamne)

'Nainte, 'nainte,
'nainte de curti
‘N afara de porti,
Nascut-o crescut-o
Maru-i margarit
Trufas d’inflorit
Cu flori de d’argint.
Prin flori de d’argint
Sunt mere de aur.

Velin sa scornea
Velin venia
Velin de la munte
Velin din senin
De peste senin.
Boarea-mi d’abura
Mar se legana
Merele-mi pica.

Dolfu se’nvata
La mar venia
De mar se prindea
Merele-mi manca
Crengi imi prapadea.
Mirel dobrincea
Lesu-i se punea
In tufa de bujor
In mijloc de izvor
Arcul d’ancorda
Dolfu sa-l sagete.

Dolfu graia:
-Stai mirel nu-mi da
Pan’oi cobori
In lupte de ne-om prinde
In lupte ca-s drepte.
Mult nu ne-om lupta
Num’o zi de vara
Pana langa sara.
Cand fu langa sara
Dolfu-i d’asudat
Mirel jos legat.

Mirel graia:
-Dar tu mandra mea
Ce stai si-mi privesti
Ori moartea-mi voiesti
De tu nu te duci
La fratii’s de-a tai
La cumnati de-a mei.
Mandra-l asculta
La frati se ducea
Fratii nu-mi venea.

Mirel graia:
-Dar tu mandra mea
Ce stai si-mi privesti
Ori moartea-mi voiesti
De tu nu te duci
La fratii-s de-a mei
La cumnati de-a tai.
Mandra-l asculta
La frati se ducea
Frati-mi veneau
Dolfu-l sfartecau
Si in Dolf gaseau
Trei inimioare
Una-i infocata
Una-i inspumata
Alta-i hoginita
Si te’nveseleste
Mirel cinerel
Noi s-o d’ancinam
D’alba-i sanatate.

Niciun comentariu: