Tragerea lui HOREA

Tragerea lui HOREA

Despre TISA

TISA, Hunedoara, Romania
• Prima atestare documentara a satului Tisa datează din anul 1491 iar denumirea in forma scrisa era "THYSA". • Una dintre cele mai importante îndeletniciri ale tisenilor era plutăritul, constituind o importanta sursa de venituri. • Aflata pe malul stang al Muresului, biserica strajuieste de aproape 200 de ani deasupra satului. Ea a fost construita initial in anul 1748 in localitatea Chelmac din judetul Arad de unde a fost cumparata de catre locuitorii satui Tisa. • Vechea biserica purtand hramul „Pogorarea sfantului duh” a fost la randul ei donata de locuitorii satului Tisa celor din satul Abucea, localitate aflata la doar 8 km distanta. • Transportul bisericii din Chelmac spre Tisa s-a facut cu pluta(pod plutitor) in jurul anului 1788 sau anterior acesta fiind anul donării vechi biserici satului Abucea. • Pictura s-a facut in anul 1793, iar pe bolta bisericii se afla scena martirajului lui Horea, desluşindu-se chipul acestuia in timp ce era tras pe roata. • Trebuie sa retinem ca transportul s-a facut dinspre aval in amonte, pe o distanta de aprox. 70 km. • Un recensamant al ungurilor din 1900 gaseste in Tisa o populatie de 947 locuitori toti romani

Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 19 decembrie 2012

39. Colinda „Mirel tinerel”



Am intalnit aceasta colinda la majoritatea satelor din jurul Tisei, iar asemanarea dintre variante este in proportie de peste 70-80%. Ea se colinda de regula tinerilor barbati casatoriti, ori junilor pe cale de a se casatori.


In colinda este prezentat dialogul dintre Mirel si mama sa, aceasta din urma fiind ingrijorata nestiind ce gaduri are fiul sau.


Auzind ca are de gand sa se insoare cu o fata din cetate, mama se ingrijoreaza mai rau stiind cat de pazita era acea cetate.



Fiul o linisteste informand-o ca totul e aranjat, strajile fiind de partea sa si nu il vor opri sa se însoare cu fata cea draga.
Mirel cinerel

Mirel cinerel
Buni cai potcoveste
Maicasa-i graieste :
-Ce gand mi te-ai pus
Gand de’nsuramant
Ori de catanit
Ori de prapadit
Mirel graia:
-Ba maicuta ba
Ca eu nu mi-am pus
Gand de catanit
Nici da prapadit
Si eu zau mi-am pus
Gand bun de’nsurat
Ca eu mi-am aflat
Colo’n sus mai sus
La palanca verde
La cetatea d’alba
O fata de treaba.
Maica-sa’i graia:
-Ba fiule ba
Eu nu te’oi lasa
De tu sa te duci
C’acolo s-or dus
Si nu mi-or adus
C’acolo ca-mi este
Vreo trei straji cam tari
Una straja o cheama
Gardariu din garda
A doua straja o cheama
Portariu din poarta
Alta straj-o cheama
Luntru-i de’ncaput
Mirel cinerel
Cearui graia:
-Ba eu zau m-oi duce
Si eu voi aduce
Ca mie ca-mi este
Gardariu din garda
Mie randu-mi poarta
Portariu din poarta
Mie m-i fartat
Luntru-i de’ncaput
Mi-e bun cunoscut
Si eu zau voi duce
Si eu voi aduce
Doamna curtii si-a cetatii
Si te mirel veseleste
Mirel cinerel
Noi s-o d’ancinamu
D’alba-i sanatace.

Niciun comentariu: